Spady drukarskie

Czy kiedykolwiek stworzyłeś imponujący projekt, który po wydrukowaniu i obcięciu miał cienką białą linię na samym brzegu? Jeśli tak to na pewno zapomniałeś umieścić w swojej grafice spady drukarskie.

Czym jest spad drukarski?

Spad to dodatkowa przestrzeń na zewnątrz dokumentu, która zostanie odcięta podczas produkcji. Spad jest niezbędny podczas druku prawie wszystkich rodzajów produktów w tym wizytówek, folderów prezentacyjnych, obrazów na płótnie, a nawet banerów.

Jak przygotować spady drukarskie?

Jeśli chcesz, aby granatowe tło pokryło całą wizytówkę, należy rozciągnąć je poza krawędź wymiaru netto (po obcięciu) wizytówki. Tak więc, jeśli chcesz wydrukować granatowe tło na wizytówkach o wymiarach 90x50mm. Wokół całej grafiki należy umieścić obszar spadu o szerokości 3 mm, dzięki czemu rzeczywisty rozmiar wizytówki wynosi 96×56 mm to jest po 3 mm większe ze wszystkich stron.

Następnie rozszerz granatowe tło do tego nowego rozmiaru, tak aby wystawało ponad krawędzią ostatecznego rozmiaru przycięcia wizytówki. Jednak w przypadku niektórych dużych produktów, takich jak banery i plakaty, zalecamy spad  5 mm na każdą stronę.

Dokumenty drukowane zwykle mają znaczniki cięcia, które wskazują, gdzie gilotyna ma ciąć. Chociaż nowa technologia cięcia ułatwiła dokładniejsze cięcie produktów drukarskich, nie zawsze można ciąć idealnie. Teraz wiemy, że drukowanie z pełnym spadem odnosi się do drukowania poza znacznikami cięcia.

Prawdopodobnie zastanawiasz się teraz, w jaki sposób możemy wydrukować ulotkę A5 na kartce papieru A5, ale także dodać 3 mm do ostatecznych wymiarów? Odpowiedź jest prosta.

Jako drukarze zawsze drukujemy na papierze większym niż format końcowy (netto). Następnie strona jest przycinana do ostatecznego rozmiaru.

Więcej o przygotowaniu plików do druku znajdziesz w poniższych wpisach:

  • Pliki PDF: link
  • Proof: link
  • Przygotowanie okładki do druku: link
  • Przygotowanie plików do druku – normy jakościowe: link
Shopping Cart